Czy powrót do szkoły może być „lekki”


Postawa skoliotyczna a nieodpowiednio noszony plecak szkolny!

Powrót do szkoły to czas przede wszystkim nowych wyzwań dla naszych pociech jak i dla nas samych. Poza doborem kolorowych zeszytów, ładnych piórników i modnych plecków powinniśmy zadbać o właściwe nawyki posturalne naszych dzieci! Dlaczego powinniśmy zadbać o to właśnie teraz? Niestety korekcja wad postawy w wieku dorosłym jest ciężka. Ze względu na ukształtowany już aparat ruchowy u osób dorosłych rehabilitacja jest znacznie utrudniona. Dlatego powinniśmy zatroszczyć się o prawidłową postawę naszego dziecka już w okresie wczesnoszkolnym. Co roku w tym okresie wpadamy w zakupowy szał kompletowania wyprawki szkolnej, wybieramy plecaki, tornistry tak, aby podobały się naszym pociechom. Czy dobrze? Oczywiście dzieci chcą mieć piękne i modne plecaki a na naszych barkach spoczywa to, aby były przyjazne dla ich kręgosłupa. Kiedy większość rodziców przeciąga linę pomiędzy wyborem plecaka a tornistra, nie przykłada wagi do prawidłowego sposobu noszenia.

Jak uniknąć pogłębienia wady postawy skoliotycznej

Na co więc zwracać uwagę?

Jeśli chodzi o wagę plecaka/tornistra to bardziej istotne jest to, ile waży jego zawartość. Niestety to dalej duży problem w szkołach, że dzieci przede wszystkim dźwigają za dużo. Istnieją nawet zapisy MEN, które regulują maksymalne obciążenie dla dziecka i nie powinna ona przekraczać 10-15% jego wagi. Często jest to jednak dużo więcej. Warto w tym przypadku złożyć w szkole propozycję założenia szafek szkolnych o ile takie już nie istnieją. Jeśli placówka edukacyjna postawi na dystrybutory z wodą będzie można zrezygnować z noszenia bidonu z wodą. Kiedy już plecak odpowiednio „odchudzimy” i tak warto zadbać o edukację naszego dziecka jak prawidłowo nosić plecak.

Często widzimy, że plecaki/tornistry noszone są na jednym ramieniu, że ramiączka są luźne a plecak wisi prawie po kolana! Nie ważne jak dobry i lekki byłby nasz wybór tornistra to w nieodpowiednim użytkowaniu będzie wpływał on negatywnie na kręgosłup.

Jak uniknąć pogłębienia wady postawy skoliotycznej

Czy może być modnie i wygodnie?

Jak widać na załączonych obrazkach może i plecak zarzucony na boczne ramię czy wiszący poniżej pasa wygląda fajnie, jednak nie koniecznie pozytywnie wpływa na naszą postawę. Kiedy naszym pociechom zależy na tym żeby było „cool”, nam przede wszystkim zależy żeby były zdrowe. Warto zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie plecaka aby był on założony na oba ramiona oraz aby szelki były odpowiednio naciągnięte.

Często pojawia się pytanie czy zbyt ciężki lub źle noszony plecak może doprowadzić do powstania „garba” lub skoliozy? Jest to błędne pojęcie gdyż schorzenia te mają podłoże idiopatyczne. Ale nie oznacza to, że nie ma wpływu na naszą postawę, gdyż prowadzić może do powstania postawy skoliotycznej.

Czym jest postawa skoliotyczna?

Jest to wada postawy nabyta na wskutek niewłaściwych nawyków posturalnych. Czyli na przykład nieprawidłowo noszonego plecaka. Wadę tą klasyfikuje się w stopniach skali Cobba, którą posługują się również fizjoterapeuci. Możemy ją rozpoznać w przypadku odchyleń nieprzekraczających 10 stopni w wspomnianej skali. Charakteryzuje się bocznym skrzywieniem kręgosłupa lub rotacją kręgów. Co ważne pacjent według wskazań terapeuty jest w stanie skorygować swoją postawę, co również odróżnia tą wadę od skoliozy idiopatycznej.

Co zrobić kiedy dochodzi do pogłębienia wady?

Tak jak pisaliśmy wcześniej postawa skoliotyczna podlega korekcji a pacjent jest w stanie uzyskać właściwą postawę słuchając się zaleceń fizjoterapeuty. Na pomoc w tym przypadku przychodzi wszystkim nam dobrze znana gimnastyka korekcyjna często tworzona w grupach szkolnych. Taka forma rehabilitacji ma swoje plusy oraz minusy. Jednym z nich jest duże zróżnicowanie wad postawy w grupie i niemożność indywidualnego podejścia do dziecka. Z drugiej strony jest ona jednak bardziej atrakcyjna dla dzieci pod względem wzajemnej zabawy ruchowej. Jak to się mawia „w grupie raźniej” więc dzieci chętniej wykonują zadane ćwiczenia. Jaka jest zatem alternatywa dla ćwiczeń grupowych organizowanych w szkołach? Można skontaktować się z wykwalifikowanym fizjoterapeutą i już podczas kilku wizyt zdobyć wiedzę oraz zestaw odpowiednio dobranych ćwiczeń. Po pierwsze dzięki temu będziemy mieć pewność, iż ćwiczenia wykonujemy prawidłowo. Po drugie w przyszłości będziemy mogli samodzielnie w odpowiedni sposób zadbać o stosowanie właściwych nawyków posturalnych.

 

No comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.