Ćwiczenia w rehabilitacji a pozycje jogi


Czy wszystkie pozycje jogi możemy wykorzystywać wykonując ćwiczenia w rehabilitacji?

Choć istnieje juz duża ilość badań na temat pożytecznego wpływu ćwiczenia jogi dla naszego organizmu, to musimy też wiedzieć iż duża część asan obarczona jest dość spora grupą przeciwwskazań. Sami wcześniej zachęcaliśmy was do aktywności fizycznej na naszym Facebookowym profilu, gdzie pewnie można było zauważyć iż ćwiczenia proponowane dobierane były do konkretnych problemów zdrowotnych. Pokazywaliśmy już między innymi jakie stosować ćwiczenia w rehabilitacji dolegliwości związanych z korekcja wad postawy.

 

Ćwiczyć czy nie ćwiczyć?

Joga pozytywnie wpływa na wydolność naszego organizmu, zwiększy elastyczność naszych stawów, wzmocni mięśnie, poprawi płynność ruchu. Regularne ćwiczenia jogi zmniejszają ryzyko osteoporozy oraz artretyzmu dzięki spowolnieniu starzenia się chrząstki. Wybrane asany jogi mają zastosowanie w korekcji wad postawy, zwiększają wzajemny dystans kręgów zmniejszając nacisk na krążki międzykręgowe. Niewątpliwe przynosi również wymierne korzyści dla kobiet w czasie ciąży redukując między innymi problemy ciężkich nóg czy też nudności.

 

Przykładowe pozycje jogi

Diabeł tkwi w szczegółach

Ale czy aby na pewno powinniśmy stać na głowie po operacji kręgosłupa lub wykonywać kwiat lotosu bo endoprotezoplastyce? Wiem że podane przykłady są trochę przejaskrawione i raczej logicznie myślącej osobie nie wpadły by do głowy. Dlaczego o nich wspominam? Często spotykamy się z chęcią polepszenia swojej kondycji, zdrowia, czasem za namową znajomych czasem po przeczytaniu artykułu w sieci. Problem w tym iż ćwiczenia które pomogły naszemu koledze, koleżance nie zawsze pomogą nam. Dlatego powinniśmy się upewnić czy wybrane asany będą dla nas odpowiednie.

Jestem niczym młody Bóg!

Jeśli zdrowie nam dopisuje, czujemy się dobrze, nic nam nie dolega możemy od razu przystąpić do działań. Czy zawsze tak jest? Uważamy iż każda aktywność powinna być wdrażana stopniowo, możemy czuć się niczym młody bóg i nie spostrzegać przeciwwskazań nieświadomie rozpoczynając ćwiczenia pogłębiające ukryty problem. Często spotykamy się z przypadkiem ludzi młodych, wysportowanych którzy borykają się z problemami bólowymi po wykonywanych ćwiczeniach. Dlatego powinniśmy zweryfikować u specjalisty próbę podejmowanych ćwiczeń oraz ich dostosowanie do swojego organizmu.

Czy wszystko robię dobrze?

Kiedy znamy już dobre strony ale i posiadany również świadomość tego że „nie wszystko złoto co się świeci” możemy przystąpić do pierwszych treningów z wykorzystaniem asan jogi. Poniżej postaramy się pokazać kilka z nich ze wskazaniem na to jaki wpływ mają na nasz organizm, jakie partie mięśniowe podlegają stymulacji oraz kiedy nie powinniśmy ich wykonywać.

 

 

Kiedy można zastosować pozycje jogi jako ćwiczenia w rehabilitacji?

 

Kumbhakasana (Pozycja Deski):

Full Plank większości dobrze znana jako deska. Jest dobrym rozwiązaniem dla ćwiczenia w jednej pozycji kilku partii mięśni. Za jednym razem mamy tu wpływ na nadgarstki, ramiona, plecy oraz brzuch który interesuje nas najbardziej w kontekście walki z dość powszechnym problemem bólu pleców. Kiedy można zastosować te ćwiczenia w rehabilitacji? W przypadku słabo rozwiniętych mięśni brzucha zachodzi efekt kompensacji czyli nadmiernego obciążenia jednej części ciała. Słabe mięśnie brzucha powodują przeniesienie ciężaru na mięśnie kręgosłupa powodując problemy bólowe odcinka lędźwiowego. Dlatego w przypadku dolegliwości związanych z tym odcinkiem kręgosłupa ćwiczenia te mogą przynieść wymierne korzyści.

Ardha Navasana (Pozycja Okrętu):

Jest to kolejna propozycja z grupy ćwiczeń brzusznych. Z fizjoterapeutycznego punktu widzenia bezpieczna pod względem pogłębiania się lordozy. Podczas wykonywania tego ćwiczenia odcinek lędźwiowy jest wygięty gdzie siła grawitacji oddziałowująca jest równomierna do pracy mięśni brzucha. Za sprawą wyprostowanych nóg angażujemy do działania mięsnie biodrowo-lędźwiowe. Nogi w tej pozycji stanowią również swojego rodzaju dźwignię czy też przeciwwagę dla tułowia przez co powstaje balans ciała który podczas ćwiczenia należy utrzymać. Jest to jedna z pozycji która powinna być uzgodniona z terapeutą gdyż obarczona jest szerokim zakresem przeciwwskazań.

Utthita Trikonasana (Pozycja Trójkąta):

Ostatni z przykładów ćwiczenia wykorzystywanego w rehabilitacji jest pozycja trójkąta. Wpływa wzmacniająco na mięśnie nóg. Rozciąga pachwiny, biodra, ramiona, klatkę piersiową oraz kręgosłup. Możemy stosować ją również w ciąży przy użyciu piłki. Pamiętajcie jednak aby konsultować każde takie ćwiczenie ze swoim terapeutą. Kiedy powinniśmy uważać:

Po pierwsze osoby z problemami bólowymi szyi kierowały wzrok przed siebie nie skręcając głową w dół lub górę. Po drugie przy problemach z wysokim ciśnieniem wzrok powinien być kierowany w dół. Jeszcze powinniśmy omijać tą pozycję w przypadku problemów z sercem i niskim ciśnieniem.

 

 

No comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.